Poniższe rozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [zobacz >>>] Zdobyło ono czwarte miejsce w kategorii "ruch rowerowy". [zobacz >>>]

Lokalizacja

Zgłaszane rozwiązanie znajduje się na ul. Podwale / Senatorska, ul. Rozbrat, ul. Nowogrodzka, ul. Lewartowskiego, Pomnik Syreny, ul. Podwale – pomnik Kilińskiego (dzielnica Warszawa Śródmieście)

Uzasadnienie kapituły

Aby zachęcać do podróży danym środkiem transportu, należy zadbać o wygodę podróżnego na każdym jej etapie. W przypadku podróży rowerowych częstym problemem w Warszawie jest brak miejsca do wygodnego i bezpiecznego przypięcia roweru. Zgłoszone rozwiązanie zasługuje na pochwałę nie tylko ze względu na konstrukcję stojaków, lecz również systemowe podejście polegające na zaopatrywaniu w stojaki od razu całego obszaru, a nie pojedynczych punktów.

Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- wdrażać analogiczne rozwiązania w pozostałych dzielnicach (tak jak robi to Praga Południe);

- uzupełniać ulice miejskie (podlegające ZDM) o bezpieczne stojaki rowerowe, w razie braku wolnej przestrzeni miejsce na trzy-cztery stojaki rowerowe można uzyskać kosztem pojedynczego miejsca dla samochodu.

Uzasadnienie zgłaszającej

Rozwiązanie polega na zainstalowaniu dobrze oznakowanych stojaków rowerowych na chodnikach w wyżej wymienionych miejscach. Tworzą one wyjątkowo wygodne parkingi rowerowe – znajdują się w bardzo dogodnych miejscach, jak na przykład w okolicy Placu Zamkowego, jednego z głównych celów turystyki w Warszawie, a także miejsca odpoczynku i spotkań mieszkańców stolicy. Zwłaszcza, że na Placu Zamkowym zakazany jest dalszy ruch rowerowy, a stojaki umożliwiają bezpieczne pozostawienie roweru bez opieki. Stojaki są też rozwiązaniem zdecydowanie zwiększającym bezpieczeństwo pozostawionych rowerów, ponieważ można do nich przypiąć ramę roweru wraz z kołem, a nie tylko same koło (co ułatwiało sprawę złodziejowi, który może tylko odpiąć koło i zabrać całą resztę roweru). Właśnie takim ułatwieniem dla złodziei rowerów są stare stojaki, zwane powszechnie „wyrwikółkami”. Natomiast na nowych stojakach, które są trwale i solidnie przymocowane do podłoża, można rower oprzeć i przypiąć ramę wraz z kołem za pomocą kłódki szeklowej w kształcie litery „U” (tzw. U-lock), która jest w tej chwili najbardziej skutecznym zabezpieczeniem roweru przed kradzieżą. Nowe stojaki umożliwiają także przypięcie drugiego koła w razie potrzeby. Tak więc nowopowstałe stojaki rowerowe w Śródmieściu spełniają wszystkie podstawowe wymogi bezpieczeństwa, które powinny zadowolić stołecznych właścicieli rowerów. Co więcej, ich forma i kształt umożliwiają przypięcie każdego rodzaju roweru – nieważne, czy jest to rower górski, składak, czy z koszykiem na kierownicy. Dodatkowo stojaki mogą pełnić funkcję wygrodzenia antysamochodowego, jak na przykład na ul. Podwale / Senatorska, uniemożliwiając samochodom wjazd na chodnik dla pieszych.

Nowe stojaki rowerowe stanowią też połączenie użyteczności publicznej z przestrzenią publiczną. Zresztą sama lokalizacja stojaków jest jednym z ich największych atutów. Poza wspomnianą okolicą Placu Zamkowego, jest to bliskość Urzędu Dzielnicy Śródmieście, wrotkowiska Jutrzenka, Mostu Świętokrzyskiego czy banków (ul. Lewartowskiego). Są to miejsca użyteczności publicznej, a dzięki umieszczeniu w nich parkingów rowerowych promuje się i zwiększa ruch rowerowy w mieście. Z całą pewnością więcej osób w stolicy przesiądzie się z samochodu na rower, jeżeli będzie miało możliwość wygodnego, bezpiecznego i przede wszystkim bezpłatnego pozostawienia swojego środka transportu. Nie dotyczy to tylko osób pracujących w tych miejscach użyteczności publicznej, ale i ich interesantów. Co więcej, cała rodzina może się wybrać rowerami do centrum miasta, przypiąć je bezpiecznie do stojaków, a następnie udać się na Starówkę bądź na spacer do parku. Z kolei turyści mogą skorzystać z wypożyczalni rowerów i w ten sposób zwiedzać stolicę.

Podsumowując, umieszczanie nowych, solidnych stojaków rowerowych w kluczowych miejscach centrum Warszawy służy wzmocnieniu bezpieczeństwa i wygody cyklistów w stolicy, umożliwiając im wygodne i bezpieczne pozostawianie roweru w miejscu publicznym na odpowiedzialność właściciela. Jest to zdecydowanie bardzo dobra praktyka komunikacyjna, mogąca przyczynić się w dużym stopniu do zwiększenia ruchu rowerowego w Warszawie (a tym samym zmniejszenia natężenia ruchu samochodów w mieście).

Ważne jest, aby tę inicjatywę wspierać i doprowadzić do powstania jak największej ilości takich parkingów rowerowych w Warszawie, a w szczególności w jej centrum, gdzie natężony ruch samochodowy powoduje korki, a ilość miejsc parkingowych dla samochodów jest mocno ograniczona.