Praktyki złe...

W ostatnich latach niewiele pozytywnych informacji napływało z Wawra. Wymiana nawierzchni na Lucerny bez zastanowienia nad wpływem zachęcania do szybkiej jazdy na bezpieczeństwo ruchu stało się sztandarowym przykładem bezmyślnego dążenia do równej i szerokiej nawierzchni bez zwracania uwagi na to, czy czyni ona więcej złego czy dobrego. [zobacz >>>] Aby przypadkiem nie trzeba było jej naruszać, ZDM ustawił dwufazowe światła, domyślnie mrugające na żółto, a zapalające się na czerwono, gdy wykrywały samochód jadący powyżej dozwolonej prędkości. Niestety, wedle informacji podróżujących tamtędy, większość kierowców nauczyła się nie zwracać na nie uwagi. Zaś ci, którzy mieli wyrzuty sumienia z powodu przejeżdżania na czerwonym, nie muszą się już tym martwić, jako że część świateł została po prostu powybijana. Ciekawe, ile jeszcze osób zginie, zanim upłynie gwarancja na nawierzchnię i będzie można zamontować azyle lub wyniesione przejścia dla pieszych, czyli sposoby na poprawę bezpieczeństwa działające *zawsze*.

...i dobre

Wyniesione tarcze skrzyżowań

Jednak artykuł tym razem ma pokazać jasne strony Wawra oraz powolne rozprzestrzenianie się Dobrych Praktyk wskazanych w plebiscycie sprzed dwóch lat [zobacz >>>]. Gdzieniegdzie zmiany idą na lepsze, np. na dzielnicowej ulicy Mozaikowej...

..gdzie zastosowano wyniesione tarcze skrzyżowań (5. miejsce w konkursie Dobrych Praktyk w kategorii "Ruch pieszy" [zobacz >>>]) zgodnie z sugestiami zgłoszonymi podczas konsultacji w Biurze Drogownictwa [zobacz >>>]. Pozwalają one uspokoić ruch w miejscu największego ryzyka kolizji.

Kontrzatoka

Innym przykładem poprawy (a raczej naprawy) sytuacji jest zlikwidowana zatoka przystankowa na ul. Mrówczej przy stacji PKP Międzylesie. Nie jest to jeszcze zwężenie jezdni [zobacz >>>], ale (poprzez poszerzenie chodnika) już prawie antyzatoka [zobacz >>>] [zobacz >>>] ;) Pasażerowie mają teraz więcej miejsca, a autobus nie musi tracić czasu na manewry, przepuszczanie samochodów i ochlapywanie pasażerów. Widać oczywiście pewne braki w wykonawstwie (brak przejścia prostą drogą, rozpadająca się nawierzchnia), niemniej jest to zdecydowanie zmiana na lepsze.

Stojaki przy punktach przesiadkowych

W konkursie na Dobre praktyki wyróżnienie uzyskało zgłoszenie dotyczące ułatwień (a raczej przyzwolenia) na parkowanie rowerów przy pętli autobusowej [zobacz >>>], czyli zalążek parkingu typu "Parkuj rower i jedź". Na wspomnianej w zgłoszeniu na konkurs pętli Szczęśliwice, pojawiły się już stojaki dla rowerzystów chcących przesiąść się do autobusu. Nie jest ona jedyną pętlą, która wzbogaciła się o miejsca do parkowania. Mapa z lokalizacjami stojaków firmowanych przez ZTM dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miasta:

rowery.um.warszawa.pl/mapa-rowerowa

Warszawę wyprzedził w tym względzie Otwock, udostępniając wygodnie usytuowane stojaki bezpośrednio przed wejściem na dworzec - pełnią one równocześnie funkcję słupków zapobiegających wjeżdżaniu samochodów na chodnik. Jak widać po zegarze na budynku stacji, jest to rozwiązanie ponadczasowe.