Zmiany wprowadzone

$h=Kontrapas rowerowy
$k=dobre_praktyki
$a=Agnieszka Anioła, Maciej Sulmicki
$d=2008.08.15
$z=28$z=
$o=
$b=

Poniższe rozwiązaniarozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [[konkurs]] Zdobyło ono drugie miejsce w kategorii "ruch rowerowy". [[konkurs_wyniki-089]]

#Lokalizacja:

Zgłaszane rozwiązanie znajduje się na ulicach Oboźnej i Dynasy

#Uzasadnienie kapituły:

Kontrapasy rowerowe są tanim rozwiązaniem ułatwiającym podróże rowerzystom, czym zachęcają do korzystania z tego środku transportu, oraz zwiększającym bezpieczeństwo podróży samochodowych poprzez zmuszanie kierowców do większej ostrożności na ulicach jednokierunkowych. W przypadku ulic pozbawionych takiego spadku jak ta, na której funkcjonuje opisany w zgłoszeniu kontrapas, może też być stosowane dopuszczenie ruchu rowerowego pod prąd na zasadach ogólnych, bez wytyczania odrębnego pasa ruchu. Mamy nadzieję, że takie rozwiązania wzorem innych miast zaczną się w Warszawie rozpowszechniać.

#Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- wytyczyć kontrapasy lub dopuścić ruch rowerowy w obu kierunkach na zasadach ogólnych (bez wydzielenia odrębnego
pasu ruchu, a jedynie poprzez dodanie tabliczki „nie dotyczy rowerów”) na ulicach jednokierunkowych;

- dopuścić ruch rowerowy w obu kierunkach również na ulicach z obustronnym parkowaniem -- badania oraz praktyka zachodnich
stolic (np. Berlina) wskazują, że jest to sprawdzone i bezpieczne rozwiązanie;

- podsumowując: masowo powielać dobre rozwiązanie. Berlin ma ok. 200 km kontrapasów, Warszawa - ok. 200 m.

#Uzasadnienie zgłaszającej:

Rozwiązanie polega na utworzeniu kontrapasa rowerowego na ulicach Oboźnej i Dynasy, legalizującego zjazd od bocznej bramy Uniwersytetu Warszawskiego do Podskarpowej Ścieżki Rowerowej. Jest to pionierskie rozwiązanie w Warszawie zdecydowanie ułatwiające poruszanie się pomiędzy górnym a dolnym kampusem UW. Kontrapas ma bardzo dobrze dobraną szerokość – tak aby rowerzysta na prostej drodze zmieścił się na nim wygodnie, a na zakręcie miał zarezerwowane miejsce na wychylenie się i nieco łagodniejszy łuk, jeżeli się rozpędzi (bufor bezpieczeństwa). Kontrapas jest też bardzo dobrze oznakowany – zarówno farba na jezdni, jak i znaki pionowe pozwalają i rowerzystom i kierowcom szybko i łatwo zorientować się o co chodzi i czego mają się spodziewać.

Lokalizacja tego pierwszego w Warszawie kontrapasa też ma niemałe znaczenie, ponieważ w okolicach kampusu Uniwersytetu Warszawskiego, a zwłaszcza na ulicy Oboźnej i Browarnej, jest duży problem z parkowaniem samochodów i jest ich tam zawsze bardzo dużo. Dzięki kontrapasowi cykliści nie muszą znosić roweru po schodach, ani przeciskać się między gęsto zaparkowanymi samochodami. Bliskość Uniwersytetu zachęca do korzystania z rowerów studentów, co wyrabia u nich dobre nawyki na później. Większy ruch rowerowy w centrum miasta oznacza mniej zanieczyszczeń w postaci spalin oraz zdecydowanie mniej hałasu.

PB220005.jpg
Kontrapas zwiększa także bezpieczeństwo rowerzystów, ponieważ powoduje, że kierowcy jadą uważniej ulicą jednokierunkową, bo muszą brać pod uwagę, że ktoś będzie jechać z naprzeciwka. Umożliwia także rowerzystom dobre i bezpieczne włączenie i wyłączenie się z ruchu.

PB220008.jpg
Podsumowując, kontrapas rowerowy jest innowacyjnym rozwiązaniem na skalę warszawską i wydaje się, że mógłby być stosowany na większości ulic jednokierunkowych. Zwiększa szybkość, bezpieczeństwo i wygodę rowerzystów.











Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.