Zmiany wprowadzone

$h=Zwężenie jezdni na przejściu dla pieszych
$k=dobre_praktyki
$a=Agnieszka Anioła, Maciej Sulmicki
$d=2008.08.15
$z=35$z=
$o=
$b=

Poniższe rozwiązaniarozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [[konkurs]] Zdobyło ono czwarte miejsce w kategorii "ruch pieszy". [[konkurs_wyniki-089]]

#Lokalizacja:

Zgłaszane rozwiązanie znajduje się na ulicy Górnośląskiej (dzielnica Warszawa Śródmieście).

#Uzasadnienie kapituły:

Zgłoszone rozwiązanie umożliwia znaczne zmniejszenie ryzyka wypadku poprzez nie tylko uspokojenie ruchu i poprawę widoczności, lecz również poprzez zmniejszenie obszaru, na którym może nastąpić kolizja.

jasna-zatoka.jpg
Pewne wątpliwości estetyczne budzi wykonanie. Jednak jak udowodniono na ulicy Jasnej, możliwe są również bardziej spójne z otoczeniem sposoby wdrożenia w życie tego samego pomysłu.

#Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- zastępować zakreskowane obszary jezdni (objęte
zakazem wjazdu i zatrzymywanie się) szerszymi
trawnikami i chodnikami;

- zwężać jezdnię do minimalnej szerokości na przejściach
dla pieszych, minimalizując ryzyko wypadku.

#Uzasadnienie zgłaszającej:

Rozwiązanie polega na wprowadzeniu wyniesionego oznakowania przy przejściu dla pieszych na ulicy Górnośląskiej. Rozwiązanie to jest o wiele skuteczniejsze niż stosowane na szeroką skalę pola zamalowane białą farbą, które bardzo często nie powstrzymują kierowców przed parkowaniem na nich. Natomiast wyniesione oznakowanie uniemożliwia parkowanie przed przejściem dla pieszych, dzięki czemu jest dużo lepsza widoczność – zarówno pieszy może z większej odległości wypatrzyć samochód, jak i kierowca pieszego, co daje dużo więcej czasu na reakcję i uniknięcie problemów. Tym samym zostaje zwiększone bezpieczeństwo pieszego – kierowcy muszą jeździć ostrożniej, jeśli wiedzą, że mogą się spodziewać takich rozwiązań. Poprzez zwężenie jezdni w najbardziej kolizyjnym miejscu zmniejsza się czas przebywania pieszego na jezdni, a kierowca zmuszony jest zwolnić. Jednocześnie jest to świetny przykład pogodzenia interesów pieszych i kierowców, ponieważ jezdnia nie jest zwężona w całości, tylko w najbardziej niebezpiecznym miejscu, a zwiększona widoczność (dzięki uniemożliwieniu parkowania samochodów przed przejściem) służy zwiększeniu bezpieczeństwa i pieszych i kierowców.

dobra_praktyka-29-1.jpg
Podsumowując, wyniesione oznakowania przy przejściach dla pieszych (zamiast tradycyjnej farby) są dobrą praktyką komunikacyjną, gdyż dzięki nim piesi mogą wygodniej i bezpieczniej przechodzić przez ulicę.

dobra_praktyka-29-2.jpg
Zmniejsza się też niebezpieczeństwo wypadków, gdy z powodu ograniczonej widoczności kierowca nie zauważa pieszego wychodzącego zza zaparkowanych tuż przed przejściem samochodów.








Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.