Zmiany wprowadzone

$h=Przekształcenie dróg wojewódzkich w powiatowe szansą na bezpieczne ulice
$k=warszawa, transport, bezpieczeństwo, srn.aktualnosci
$a=Paweł Ziniewicz
$d=2020.11.18
$z=0
$o=
$b=

#Sejmik przekształca drogi wojewódzkie w powiatowe

drogi_wojewodzkie-20b-1.jpg
1 stycznia 2020 roku nastąpiła istotna zmiana w kwestii warszawskich ulic, ale mimo swojej doniosłości długo pozostała niezauważona (<a href="https://edziennik.mazowieckie.pl/GetActPdf.ashx?year=2019&book=0&position=10887" target="_blank">uchwała sejmiku nr 162/19</a>). Większość dróg o kategorii wojewódzkiej przecinających stolicę stało się drogami powiatowymi.powiatowymi, o co zabiegaliśmy od kilku lat. Co z tego wynika?

#Kilka DK historii

Drogi wojewódzkie, jak sama nazwa wskazuje, powinny grać rolę dla komunikacji w ramach jednego województwa. Typowa długość nie przekracza więc 100 km. Warszawa jako ważny węzeł komunikacyjny była i wciąż jest poprzecinana drogami wojewódzkimi, ale też krajowymi.

Swego czasu przez centrum Warszawy przejeżdżały kawalkady ciężarówek. Np. Trasa Łazienkowska czy ulica Połczyńska była drogą krajową nr 2, a Grójecką prowadziła droga krajowa nr 7. Po wybudowaniu ponad połowy obwodnicy ekspresowej drogi krajowe zostały usunięte z centralnie położonych ulic. DK 8 prowadzi w całości po ekspresowej obwodnicy, DK 7 w części al. Prymasa Tysiąclecia i zachodnim odcinkiem Al. Jerozolimskich. DK 2 z trasy ekspresowej przechodzi w ulicę Puławską.

Dużo dłużej uchowały się drogi wojewódzkie, ale w momencie powstania obwodnicy niepotrzebne już było przecinanie jej wnętrza przez ruch regionalny. Po co ktoś miałby jechać jednopasmową Chrobrego, Kleszczową i Dźwigową czyli DW 719, kiedy mógł Alejami Jerozolimskimi lub ul. 4 Czerwca 1989 r. i Połczyńską. Na znaczeniu straciła też DW 634 zaczynająca się w Wólce Kozłowskiej (kto wie, gdzie to jest?), przy której mieści się międzynarodowy port lotniczy im. Fryderyka Chopina na przedłużeniu ul. Żwirki i Wigury. Obsługę lotniska przejęła DK 79.

Istnienie takich wirtualnych dróg wojewódzkich nie miało racji dalszego bytu. W erze nawigacji satelitarnych także numeracja dróg przestała mieć znaczenie. Degradacja dróg wojewódzkich w powiatowe dla kierowców zmienia niewiele, a właściwie nic. Pod względem podmiotu zarządzającego drogami też zmienia niewiele, gdyż drogi wojewódzkie na terenie miast na prawach powiatów były już w zarządzie tych powiatów (a status wojewódzki ich dróg wynikał z tego, że miasta te były niegdyś stolicami województw). Prezydent miasta pozostaje więc zarządcą drogi.

#Droga z klasą. Co wynika z niższej kategorii drogi?

Skoro nic się nie zmienia, to po co pisać tak długi artykuł? Gdyż, wbrew pozorom, zmiana kategorii drogi jest szansa na dużą zmianę wewnątrz miast na prawach powiatu.

Przede wszystkim miasto może dokonać zmiany klasy technicznej drogi. O ile drogi wojewódzkie mogą być tylko klasy GP (główna przyspieszona) lub G (główna) to droga kategorii powiatowej może być też klasy Z (zbiorcza). To właśnie klasa drogi przekłada się na dopuszczalne parametry techniczne, np. szerokość pasów czy odległość między skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Na drodze zbiorczej możliwe jest m.in. stosowanie fizycznego uspokojenia ruchu, które nie jest dozwolone na drogach wojewódzkich.

wiedenski-163-30.jpg
Przykład: w Warszawie głośna była sprawa progów przed przystankami Plac Zamkowy. Inżynier Ruchu wykręcał się przed ich montażem właśnie kategorią drogi, pomijając racjonalny argument o tym, że w okolicach Starego Miasta przemieszcza się mnóstwo osób, a duża część z nich to turyści, którzy mogą być rozkojarzeni lub zagubieni, wkraczając na jezdnię.

Inny przykład: wzdłuż ul. Żwirki i Wigury czy Towarowej stoją barierki - tylko dlatego, że droga formalnie jest klasy GP. Tu zmniejszenie klasy pozwoliłoby choćby zaoszczędzić pieniądze.

#Po co Warszawie niższe klasy dróg?

Zielone Mazowsze już w 2016 r. przeprowadziło analizę zgodności klas dróg z rzeczywistością. Wykazaliśmy, że istniejące rozwiązania mają się nijak do teorii, czyli klas przypisanych drogom w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego [[suikzp_klasy-162]].

suikzp-162-okopowa_towarowa.jpg
(Przykładowo, żeby doprowadzić gęstość skrzyżowań na zachodniej części obwodnicy śródmiejskiej do dopuszczalnej <i>wyjątkowo</i> na drogach klasy GP, trzeba by zlikwidować skrzyżowania z ulicami Reja, Zapolskiej, Dantyszka, Rapackiego, Filtrową, Niemcewicza, Daleką, Koszykową, Tarczyńską, Srebrną, Kolejową, Łucką, Grzybowską, Chłodną, Leszno, Żytnią, Montwiłła, Dzielną, Stawki, Kolską, Spokojną i Powązkowską.)

Postulowaliśmy obniżenie klas dróg. Teraz przed władzami Warszawy nie stoją już żadne przeszkody formalne - pora wziąć się za porządki!

Warszawa stoi również przed szansą na odmianę swojego oblicza. Może spowodować, aby niektóre drogi przestały być źródłem wypadków, hałasu i nadmiernego ruchu samochodowego w centrum. Mogą też wreszcie przestać być barierami rozcinającymi obszar śródmiejski. Należy wykorzystać możliwość poprawy bezpieczeństwa w Warszawie dzięki stosowaniu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego dopuszczonych przepisami dla dróg zbiorczych.

#Mapa interaktywna

<iframe width="100%" height="600px" frameBorder="0" src="http://umap.openstreetmap.fr/en/map/drogi-krajowe-i-wojewodzkie-w-warszawie_522441?scaleControl=false&miniMap=false&scrollWheelZoom=false&zoomControl=true&allowEdit=false&moreControl=true&datalayersControl=true&onLoadPanel=undefined&captionBar=false"></iframe>

Kolory:<br/>
Czerwony - drogi krajowe<br/>
Żółty - istniejące drogi wojewódzkie<br/>
Zielony - drogi wojewódzkie przekształcone w powiatowe <br/>


<a target="blank" href="http://umap.openstreetmap.fr/en/map/drogi-krajowe-i-wojewodzkie-w-warszawie_522441#13/52.2478/21.0587">Wersja pełnoekranowa mapy</a>













Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.