Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do koncepcji przebudowy Miodowej i placu Krasińskich
$k=śródmieście, pisma, srn.aktualności
$a=Aleksander Buczyński, Maciej Sulmicki
$d=2015.09.08
$z=0
$o=
$b=3482

Jeszcze przez tydzień (do 16 września) można składać uwagi i wnioski co do docelowej formy ulicy Miodowej (szczegóły na stronie <a href="http://konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/jaka-ma-byc-ul-miodowa">Warszawskiej Platformy Konsultacyjnej</a>). Poniżej przedstawiamy nasze stanowisko w tej sprawie i zachęcamy do wykorzystania go we własnych mailach w tej sprawie.

#Pismo do Zarządu Dróg Miejskich

MDL-15-0294-01-AB

Poniżej przedstawiamy nasze uwagi i wnioski w sprawie przebudowy ulicy Miodowej.

##Uwagi ogólne:

1) Korzystniejszym wariantem z punktu widzenia wyważenia interesów pieszych i rowerzystów jest <b>wariant z pasami rowerowymi</b>. Jak pokazuje przykład Krakowskiego Przedmieścia, brak wydzielonych pasów rowerowych przy dużym natężeniu ruchu autobusowego powoduje, że znaczna część rowerzystów korzysta z chodników. Na Miodowej należy się spodziewać dodatkowo ruchu samochodowego prywatnych.

2) Wybór wariantu z pasami rowerowymi <b>nie powinien przy tym wykluczać zastosowania rozwiązań uspokajających ruch, w szczególności wyniesionych tarcz skrzyżowań</b>, korzystnych z punktu widzenia bezpieczeństwa i warunków ruchu pieszych niezależnie od rozwiązań rowerowych.

3) Wyłukowania na skrzyżowaniach powinny naprowadzać samochód skręcający w prawo na pas ruchu ogólnego, a nie na pas rowerowy.

miodowa-159-1.pngmiodowa-159-1.jpg
Schemat takiego rozwiązania przedstawiono poniżej, z zaznaczeniem na czerwono odpowiednio wyprofilowanych łuków.

4) Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną warto wykorzystać wynikającą z nowelizacji przepisów możliwość wykonania linii zatrzymania dla rowerzystów bliżej skrzyżowania niż dla samochodów.

5) W projekcie należy przewidzieć miejsca do parkowania rowerów, zwłaszcza przy budynkach uczelni. Mogą one równocześnie zabezpieczać przed parkowaniem samochodów na chodniku.

##Uwagi dot. placu Krasińskich:

1) W kierunku Muranowskiej - przed skrzyżowaniem ze Świętojerską - pas rowerowy powinien płynnie przechodzić w prawy pas ruchu ogólnego, a pas samochodowy w lewy pas ruchu ogólnego. Takie rozwiązanie wskazuje kierowcom jadącym lewym pasem, że w przypadku chęci zmiany pasa na prawy, powinni zwrócić uwagę, czy nie zajeżdżają drogi rowerzyście jadącemu na wprost.

miodowa-159-2.pngmiodowa-159-2.jpg
Ślepe zakończenie pasa rowerowego linią naprowadzającą kierowców przed rowerzystę zachęca do zajeżdżania drogi rowerzystom jadącym na wprost, niepotrzebnie zwiększając ryzyko kolizji.

2) W kierunku Miodowej &#8211; należy skrócić pas do skrętu w lewo i wprowadzić odcinek pasa dzielącego na placu i ewentualnie nowe przejście dla pieszych jak w wariancie 2.

miodowa-159-3.pngmiodowa-159-3.jpg
3) Należy zwęzić oba wloty ul. Długiej do 6 metrów. W szczególności bezcelowe jest wydzielanie pasu do skrętu w lewo z Długiej w Miodową, dopychając samochody do odcinka, który ma być uspokojony.

4) Zwężenia Długiej powinno zostać wykorzystane do tego, by przysunąć przejścia przez pl. Krasińskich i Miodową do skrzyżowania oraz ograniczyć jego rozmiar.

##Uwagi dot. Miodowej:

1) Na wlocie ul. Kapucyńskiej kontrapas rowerowy powinien być oddzielony wyspą dzielącą.

2) Należy rozważyć wprowadzenie separatora (np. wyniesionego krawężnika) w rejonie przystanków autobusowych, tak by uniemożliwić omijanie przez samochody autobusu przez linię podwójną ciągłą.

3) Pas rowerowy w kierunku Krakowskiego Przedmieścia powinien kończyć się na przystanku autobusowym (bez odcinka do Senatorskiej). Większość samochodów skręca na skrzyżowaniu w prawo, a rowerzyści jadą prosto. Efektem zaproponowanej organizacji ruchu byłoby niebezpieczne ustawianie się rowerzystów po prawej stronie pojazdów skręcających w prawo. Ponadto za skrzyżowaniem już nie ma pasa ruchu dla rowerów i mogłoby dochodzić do konfliktów w sytuacji, gdy rowerzyści i autobusy próbują się zmieścić na jednym pasie.

4) Na skrzyżowaniu ul. Miodowej z Senatorską, w przypadku zastosowania sygnalizacji świetlnej (a nie np. wyniesionej tarczy skrzyżowania), wskazane byłoby zastosowanie śluzy rowerowej, ułatwiającej ustawianie się rowerzystów do jazdy na wprost (w kierunku Krakowskiego Przedmieścia) przed samochodami.

miodowa-159-4.pngmiodowa-159-4.jpg
5) W projekcie powinna zostać uwzględniona droga dla rowerów lub ciąg pieszo-rowerowy prowadzący południowym obrzeżem zieleńca przy pomniku Nike, od Miodowej do skrzyżowania Nowy Przejazd / Daniłowiczowska (teren ten jest własnością m.st. Warszawy) jako alternatywy dla ul. Senatorskiej. Połączenie tego ciągu z jezdnią ul. Miodowej może wymagać korekty lokalizacji przystanku autobusowego.

Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.