Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do projektu modernizacji ul. Górczewskiej
$k=audyt, bemowo, wola
$a=Robert Buciak, Maciej Sulmicki
$d=2018.04.24
$z=0
$o=
$b=

Prawie dwa i pół roku po naszym apelu [[gorczewska_m2-15c]], miasto przedstawiło koncepcję<a href="http://konsultacje.um.warszawa.pl/konsultacja/gorczewska-w-przyszlosci-jak-ja-widzisz">koncepcję modernizacji ul. Górczewskiej.Górczewskiej</a>. Jej wdrożenie byłoby zdecydowaną poprawą względem stanu obecnego, lecz dotychczasowe tempo działań stwarza ryzyko, że w pierwszej kolejności zostanie odbudowana przewymiarowana ulica, tylko po to, by po chwili była przebudowywana od nowa. Poniżej nasze uwagi do projektu.

#Pismo ZM-18-0792-01-RB

Do biura projektowego Arup.


Nawiązując do przedstawionych do konsultacji projektów modernizacji ul. Górczewskiej, przesyłam następujące uwagi i wnioski:

##Uwagi ogólne:

1. Pozytywnie oceniamy inicjatywę dostosowania klasy i przekroju drogi do jej funkcji (ulicy, a nie jedynie trasy przelotowej) oraz uzupełnienie jej o brakujące drzewa, przejścia dla pieszych i infrastrukturę rowerową. Pozwoli to na ograniczenie hałasu i zanieczyszczenia powietrza, przy jednoczesnej poprawie warunków ruchu i jakości przestrzeni.

2. Wszystkie przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów przez drogi podporządkowane bez sygnalizacji świetlnej, w tym wjazdy na posesje (w tym do centrum handlowego), parkingi itp., powinny zostać wykonane jako wyniesione, z zachowaniem ciągłości nawierzchni i niwelety chodnika i drogi dla rowerów. W przypadku wjazdów na drogi lokalne, powinny one zostać oznakowane jako wloty do strefy &#8222;Tempo 30&#8221;, by wyniesienia spełniały kryteria progów zwalniających.

3. Spośród przedstawionych wariantów, za korzystniejszy uważamy wariant drugi, ale bez dodatkowego pasa ruchu w kierunku centrum. Ruch autobusowy może zostać uprzywilejowany na drodze o przekroju dwóch pasów ruchu. W wariancie minimum powinien on być niedyskryminowany, tj. przystanki autobusowe powinny zostać umieszczone na prawym pasie zamiast w zatokach (pozytywnie oceniamy przypadki, gdzie zostało zastosowane takie rozwiązanie i postulujemy jego szersze zastosowanie). Pozwoli to też uniknąć przecięć drogi dla rowerów i chodnika (przy wiadukcie kolejowym) czy zwężania chodnika do niefunkcjonalnej szerokości (przystanek przy ul. Leszno).

4. Wskazane byłoby uzupełnienie projektu o drogę rowerową po południowej stronie ulicy Leszno, tak by zapewnić obustronną obsługę do ul. Okopowej.

5. Docelowy kształt ulicy powinien zostać wdrożony w ramach odbudowy ulicy po zakończeniu budowy II linii metra, nie jako osobna, kolejna przebudowa.



##Uwagi szczegółowe:

1. Południowe ramię skrzyżowania z ul. Sokołowską cechuje się brakiem widoczności z powodu wyjść z metra. Wskazana byłoby ograniczenie wyjazdu do sąsiedniej ulicy Syreny, co pozwoliłoby też wyprostować drogę dla rowerów oraz umieścić przejście dla pieszych w linii chodnika. W wersji minimum, ten odcinek ulicy powinien zostać przekształcony w jednokierunkowy (tylko wjazd w kierunku południowym - przez wyniesione przejście i przejazd o parametrach progu spowalniającego, zgodnie z drugą uwagą ogólną).

2. W południowo-wschodnim i północno-wschodnim rogu skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich, droga rowerowa wzdłuż ul. Górczewskiej powinna zostać poprowadzona prosto, bez konieczności pokonywania dwóch ostrych zakrętów na kilkumetrowym odcinku w celu jazdy prosto główną trasą rowerową.

3. Wyloty ulic Księcia Janusza i Olbrachta powinny zostać ograniczone do jednego pasa ruchu. Promień łuku na południowo-zachodnim rogu skrzyżowania powinien zostać ograniczony do 12m.

4. Szerokość wylotów jezdni na skrzyżowaniu z al. Prymasa Tysiąclecia powinna zostać ograniczona do dwóch pasów ruchu (czyli odpowiadającej im liczbie pasów na wprost przed skrzyżowaniem). Pozwoli to na skrócenie przejść dla pieszych i poprawę bezpieczeństwa.

5. Rozwiązanie przejścia dla pieszych przy CH Wola Park jest korzystniejsze w wariancie pierwszym: jest krótsze i bliżej źródeł i celów podróży.


Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.