Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do projektu placu Pięciu Rogów
$k=audyt, srodmiescie,śródmieście, piesi
$a=Robert Buciak, Aleksander Buczyński, Krzysztof Gubański, Maciej Sulmicki, Paweł Ziniewicz
$d=2018.04.24
$z=0
$o=
$b=

#Pismo ZM-18-0791-01-KG

Do Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Nawiązując do przesłanego projektu przebudowy placu Pięciu Rogów, przesyłam następujące uwagi i wnioski:

##Uwagi ogólne:ogólne

1. Pozytywnie oceniamy przekwalifikowanie placu i ul. Chmielnej w strefę zamieszkania. Powinno to przyczynić się do faktycznego połączenia obu części ul. Chmielnej w jeden deptak, jak też poprawić bezpieczeństwo
na placu.

2. Aby plac Pięciu Rogów mógł pełnić funkcję placu, należy ograniczyć do minimum jego funkcję jako skrzyżowania dróg. W tym celu należy zlikwidować możliwość wjazdu z ul. Zgoda w ul. Szpitalną i Bracką. Ulica Zgoda powinna być połączona jedynie z zachodnim odcinkiem ul. Chmielnej. Poza ułatwieniem i usprawnieniem ruchu pieszego, powinno to też pomóc ograniczyć skalę ruchu samochodowego na deptaku, jakim jest Chmielna. W obecnej formie, jest to nadal pięcioramienne skrzyżowanie, a nie plac.

3. Projekt należy uzupełnić o trwałe wygrodzenia chodników i stref wyłączonych z ruchu samochodowego. Na samym placu powinna zostać w ten sposób wydzielona trasa ruchu samochodowego. Zamiast słupków mogą zostać zastosowane np. masywne donice z kwiatami wpuszczone w nawierzchnię, istotne jest jednak, by wykluczyć możliwość parkowania pojazdów „na chwilę”, jak też parkowania skośnie na miejscach równoległych.
Analogicznie należy uzupełnić oznakowanie powierzchni wyłączonych z ruchu na ul. Jasnej – można na nich urządzić np. parklety (donice z kwiatami i siedziska) lub poszerzyć chodniki, skracając przejścia dla pieszych.

4. Ocenę projektu utrudnia brak informacji na projekcie o treści zakresu wyłączenia spod obowiązywania znaków zakazu ruchu na placu.

##Uwagi szczegółowe:szczegółowe

1. Przejścia dla pieszych przez ul. Kruczą po obu stronach Alej Jerozolimskich powinny zostać dosunięte do skrzyżowania, tak by znajdowały się w linii przynajmniej zbliżonej do chodnika (odsunięcie od jezdni – maks. 5m). Obecne odsunięcie od skrzyżowania o 8-11m jest sprzeczne ze strategią transportową miasta, która przewiduje ułatwianie, a nie utrudnianie ruchu pieszego, zwłaszcza w obszarze śródmiejskim.

2. Pas do prawoskrętu na ul. Kruczej przy DT Smyk powinien przechodzić w pas rowerowy prowadzący do placu Pięciu Rogów.

3. Przejście dla pieszych przez wjazd na ul. Bracką za DT Smyk powinno zostać wykonane z zachowaniem nawierzchni i niwelety chodnika.

4. Pas rowerowy w kierunku Alej Jerozolimskich powinien od początku mieć szerokość 1,5m, tak by na jezdnię mogły jednocześnie wjechać autobus i rower.

5. Pas rowerowy w kierunku Alej Jerozolimskich powinien kończyć się śluzą rowerową, umożliwiającą ustawianie się do lewoskrętu i do jazdy na wprost.

6. Miejsce do parkowania dla osób z niepełnosprawnościami przy wschodniej jezdni ul. Kruczej, przed placem, powinno zostać przesunięte w kierunku Alej Jerozolimskich, tak by zapewnić min. trzymetrową szerokość chodnika.

7. Należy zabezpieczyć przed parkowaniem ulicę Kruczą na całej długości odcinka od Al. Jerozolimskich do Górskiego, z pl. Pięciu Rogów włącznie. (Na odcinku na północ od placu, należy skorygować położenie słupków, z uwzględnieniem poszerzonego chodnika). (Por. 3. uwaga ogólna).

8. Szerokość wylotu ul. Złotej powinna zostać ograniczona do szerokości jednego pasa ruchu, poszerzanego dopiero za przejściem dla pieszych.

9. Na ulicach Jasnej i Boduena powinien zostać dopuszczony dwukierunkowy ruch rowerowy. W przypadku ul. Jasnej wskazane jest zastosowanie kontrapasa.

10. Wskazane jest rozszerzenie obszaru oznakowanego jako strefa zamieszkania o ulicę Zgoda, również objętą zakazem ruchu i wyłączoną z ruchu autobusowego.

11. Należy zabezpieczyć przed parkowaniem chodniki przy ulicy Zgoda (por. 3. uwaga ogólna).

12. Znak „ślepa ulica” na wjeździe w ulicę Zgoda powinien zostać uzupełniony o tabliczkę „nie dotyczy rowerów”.


Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, WXCA sp. z o.o.


Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.