Poniższe rozwiązanie zostało zgłoszone do Konkursu na Dobre Praktyki komunikacyjne w aglomeracji warszawskiej. [zobacz >>>] Zdobyło ono pierwsze miejsce w kategorii "transport zbiorowy". [zobacz >>>]

Lokalizacja:

Cała aglomeracja

Uzasadnienie kapituły:

Wspólny bilet umożliwia wykorzystanie w pełni potencjału transportu zbiorowego aglomeracji warszawskiej bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez podróżujących. Jako że kolej jest najwydajniejszym środkiem transportu w mieście - łącząc w sobie dużą zdolność przewozową i niezależnośc od korków i utrudnień na drogach - rozwiązania zachęcające i ułatwiające korzystanie z kolei należy uznać za godne pochwały. Wspólny bilet poprawia konkurencyjność transportu zbiorowego w stosunku do samochodu osobowego. Następnym krokiem w tym kierunku powinny być systemowe rozwiązania rozszerzające tę inicjatywę na całą aglomerację, zgodnie z przykładem relacji Warszawa-Otwock przedstawionym w zgłoszeniu.

Co zrobić, aby było jeszcze lepiej?

- rozszerzyć na teren całej aglomeracji;

- umożliwić korzystanie w Kolejach Mazowieckich z biletów czasowych (np. 120-minutowych) ZTM;

- zintegrować węzły przesiadkowe poprzez zapewnianie możliwie dogodnych i krótkich tras między przystankami ZTM a stacjami kolejowymi, na przykład:
stacja Warszawa Śródmieście - Metro Centrum,
stacja Warszawa Ochota - autobusy i tramwaje wokół placu Zawiszy (obecnie konsekwentnie zamykane są kolejne wyjścia z peronu na powierzchnię),
Warszawa Gdańska - bezpośrednie zejścia na perony z wiaduktu ul. Andersa,
Warszawa Toruńska - przesunięcie przystanków do zejść na perony.

Uzasadnienie zgłaszającego:

Swego czasu (mnie dotyczyło to, o ile dobrze pamiętam, około sześciu lat temu), byłem w stanie dojechać z Otwocka do Warszawy w pociągu legitymując się tylko warszawską Kartą Miejską, niestety, w pewnym momencie to udogodnienie znikło.

ZTM porozumiał się jednak niedawno z Kolejami Mazowieckimi i bilety ponownie połączono, a przez krótki czas moją trasą jeździła nawet Szybka Kolej Miejska.

Argumentem za wspólnym biletem jako Dobrą Praktyką jest zdecydowanie oszczędność tego rozwiązania, jak i czysta wygoda podróży – nie posiadam samochodu (na mojej trasie byłby zresztą zbyt drogim rozwiązaniem, nie mówiąc już o spalinach), pociągi i tramwaje są zatem moimi podstawowymi środkami transportu w Warszawie i do niej.

Niestety, wspólny bilet obowiązuje tylko w granicach Warszawy, od stacji Warszawa Falenica potrzebny mi osobny bilet, ale rozumiem, że sprawa rozbiła się o kwestie administracyjne lub związane z konserwacją torów.

Transport kolejowy to dla mnie póki co podstawa, a to, że łączy się tak wygodnie z warszawską komunikacją miejską jest naprawdę znakomite – jestem pewny, że mnóstwo ludzi z satelitarnych miasteczek bardzo na tym korzysta.

Aglomeracja Warszawska potrzebuje podobnych rozwiązań, wspólny bilet to rozwiązanie oszczędne i praktyczne – można bez dodatkowych dopłat przewozić zwierzęta i rowery – a przy odrobinie szczęścia liczba stacji kolejowych, na których można aktywować bilet wkrótce wzrośnie.

Żałuję, że wspólny bilet ZTM-KM nie obowiązuje jeszcze na trasie Warszawa-Otwock, ale jestem pewien, że kiedyś znów tak będzie, a póki co, połączenie biletów z pewnością zasługuje na miano Dobrej Praktyki.