Zmiany wprowadzone

$h=Kto chroni niechronionych?
$k=bezpieczeństwo, piesi, rowery, srn.raporty, raporty
$a=Karol Mocniak, Maciej Sulmicki
$d=2016.02.20
$z=
$o=
$b=

#Bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

Piesi i rowerzyści nazywani są „niechronionymi uczestnikami ruchu”, ponieważ nie są otoczeni karoserią ani wyposażeni w poduszki powietrzne. Dzięki temu poruszają się w sposób bardziej efektywny z punktu widzenia wykorzystania przestrzeni, jak też nie zużywają nadmiaru energii. Równocześnie jednak wymagają ochrony na poziomie infrastruktury. Bezpieczne ulice powinny nie tyle „wybaczać” kierowcom, co zapobiegać zachowaniom, które trzeba by wybaczyć.

Polska znajduje się w niechlubnej czołówce najbardziej niebezpiecznych dla niezmotoryzowanych państw Unii Europejskiej.

raport-bezp-162-1.png
W przeliczeniu na milion mieszkańców, tylko w Rumunii ginie (nieznacznie) więcej rowerzystów.

raport-bezp-162-2.png
W przypadku pieszych, Polska jest na czwartym miejscu (z 28) – za Łotwą, Rumunią i Litwą.

Statystyki Warszawy są pod tym względem lepsze, lecz nadal dalekie od ideału. Przykładowo, w polskiej stolicy – w przeliczeniu na milion mieszkańców – ginie trzykrotnie więcej pieszych niż w Berlinie czy Wielkim Londynie. Niezależnie od porównań z innymi miastami, wiele pozostaje do zrobienia, by zmniejszyć bezwzględną liczbę ofiar, równocześnie poprawiając warunki ruchu pieszego i rowerowego.

Raport pt. <q>Kto chroni niechronionych?</q> zajmuje się kwestią bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów w ruchu drogowym w Polsce i Warszawie na tle Europy. Wykorzystane zostały najbardziej aktualne dostępne dane statystyczne. W przypadku Polski i Warszawy posłużono się bazą danych Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji za lata 2007-2014. Dane dotyczące geolokalizacji zostały przy tym zweryfikowane.

#Mapy wypadków z udziałem niezmotoryzowanych w Warszawie

Uzupełnieniem raportu są interaktywne mapy zdarzeń drogowych z udziałem pieszych i rowerzystów w Warszawie, dostępne również jako mapy gęstości zdarzeń [[mapa_piesi-15c]] [[mapa_rowery-161]].

##Mapa zdarzeń z udziałem rowerzystów w latach 2011-2014

<iframe width="600" height="450" src="http://89.66.121.23/raport/bikemap.html">src="http://sewik.pl/raporty/bikemap.html">
<p>Twoja przeglądarka nie obsługuje ramek typu <i>iframe</i>.</p>
</iframe>

##Mapa zdarzeń z udziałem pieszych w latach 2011-2014

<iframe width="600" height="450" src="http://mocniak.pl/temp/raport/map.html">src="http://sewik.pl/raporty/map.html">
<p>Twoja przeglądarka nie obsługuje ramek typu <i>iframe</i>.</p>
</iframe>

##Legenda

&#8226; <b>Czarny marker</b> - wypadek z ofiarami śmiertelnymi wśród pieszych/rowerzystów<br/>
&#8226; <b>Czerwony marker</b> - wypadek z rannymi wśród pieszych/rowerzystów<br/>
&#8226; <b>Niebieski marker</b> - kolizje z udziałem pieszych/rowerzystów

#Raport

##Zobacz wersję z interaktywnymi wykresami

Część dot. bezpieczeństwa pieszych:
http://89.66.121.23/raport/pieszy.htmlhttp://sewik.pl/raporty/pieszy.html

Część dot. bezpieczeństwa rowerzystów:
http://89.66.121.23/raport/rowerowy.htmlhttp://sewik.pl/raporty/rowerowy.html

##Pobierz wersję PDF

<q>Kto chroni niechronionych? Sytuacja pieszych i rowerzystów w Warszawie na tle Polski i Europy</q>:
download://rzecznik/raport_mdl5-bezpieczenstwo_niechronionych.pdf





Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.