Zmiany wprowadzone

$h=Wnioski do modernizacji placu Narutowicza
$k=ochota, pisma, srn.stanowiska
$a=Maciej Sulmicki
$d=2016.02.15
$z=0
$o=
$b=1956

#Pismo do Urzędu Dzielnicy Ochota

W związku z konsultacjami społecznymi dot. docelowego kształtu placu
Narutowicza, zgłaszam następujące uwagi:

1) Drogi dla rowerów nie powinny być wyznaczane kosztem chodników, co
oznaczałoby pogorszenie warunków ruchu pieszego oraz prowokowałoby
konflikty między pieszymi a rowerzystami. Wskazane byłoby
poprowadzenie ciągów rowerowych po drugiej stronie szpalerów drzew
względem ciągów pieszych.


2) Drogi dla rowerów powinny zachować ciągłość na całej długości
placu, tak by mogły efektywnie pełnić funkcję komunikacyjną.


3) Jezdnia ulicy Grójeckiej powinna mieć przekrój 2x1 (dwie jezdnie po
jednym pasie ruchu). Jest to rozwiązanie najbardziej efektywne z
punktu widzenia bezpieczeństwa i dostępności. Pozwala na zlikwidowanie
efektu bariery ulicy, przy równoczesnej maksymalizacji płynności ruchu
dzięki braku konieczności stosowania sygnalizacji świetlnej. Umożliwia
wreszcie znalezienie miejsca zarówno dla infrastruktury rowerowej, jak
też samochodów w ruchu i pasów do parkowania. Dzięki temu jest to też
rozwiązanie efektywne nie tylko z punktu widzenia kosztów bieżących i
zewnętrznych, lecz również zewnętrznych [[amsterdam-2x1-119]] [[amsterdam-2x1-11a]].

Ulica Grójecka nie pełni już funkcji trasy przelotowej. Na odcinku
Wawelska-Niemcewicza ma być elementem integrującym, a nie dzielącym
centrum dzielnicy. Zastosowanie przekroju 2x1 (z torowiskiem
tramwajo-autobusowym między jezdniami) pozwoli wyeliminować obecnie
występujące problemy, takie jak niebezpieczne zachowanie kierowców na
przejściach, jak też ograniczyć znacząco rozwijanie niebezpiecznych
prędkości.

Modernizacja placu Narutowicza powinna być rozpatrywana w kontekście
całego ciągu ulicy Grójeckiej, jak też polityki przestrzennej i
transportowej miasta. Zarówno studium zagospodarowania przestrzennego
miasta, jak i strategia transportowa, wskazują na potrzebę
ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta. W związku z tym -
wobec zapewnienia tras przelotowych w postaci drogi krajowej nr
7/drogi ekspresowej S7 - konieczne jest ograniczenie przekroju jezdni
Grójeckiej, aby uniknąć zjawiska ruchu wzbudzonego i zapewnić
atrakcyjne warunki dla ruchu pieszego i rowerowego.

Przekrój ulicy powinien też być dostosowywany do jej otoczenia oraz
położenia w układzie komunikacyjnym miasta. Na odcinku na północ od
ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ma ona charakter miejski, z ciągłą
obustronną zabudową z parterami handlowo-usługowymi. Jej przekrój
powinien być sukcesywnie dostosowywany do umiejscowienia w strukturze
miasta. Na odcinku między ul. Bitwy Warszawskiej a Wawelską wskazane
jest wdrożenie przekroju 2x2, a od Wawelskiej do Niemcewicza - 2x1.

Takie rozwiązanie znacząco ułatwi też wdrożenie zmian na odcinku
Niemcewicza-plac Zawiszy po dokończeniu budowy Alej Jerozolimskich i
przejęciu przez nie obsługi ruchu w kierunku placu Zawiszy na tym
odcinku.

#Zobacz też

Naszą koncepcję placu w ramach modernizacji Grójeckiej: [[grojecka_dwa_zero]] .[[grojecka_dwa_zero-159]].


Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.