Identyfikator artykułu:
Tytuł:
Kategorie tematyczne:
Autor(zy):
Data (format: rrrr.mm.dd):
Właściciel:
Przyklejony:
Numer na forum:
Artykuł:
#12 lat minęło... Ponad 10 lat temu analizowaliśmy wydajność stołecznej jednostki odpowiedzialnej za egzekwowanie przepisów dotyczących parkowania [[straz_miejska-089]]. Od tego czasu, znacząco wzrosła liczba zgłoszeń, jednak liczba interwencji pozostała na zbliżonym poziomie. Mimo to, biorąc pod uwagę niższą liczbę patroli niż w 2008 roku, ich wydajność wzrosła. Wciąż jednak mogłaby być lepsza. #Liczba zgłoszeń i interwencji Jako reprezentatywny przykład przyjęliśmy tydzień 23-29 września 2019 roku. Data|Liczba patroli|Liczba zgłoszeń|Liczba interwencji zleconych poniedziałek 23.09 |212|1744|1056 wtorek 24.09 |225|1951|1156 środa 25.09 |216|1815|1101 czwartek 26.09 |217|1791|1071 piątek 27.09 |244|1950|1688 sobota 28.09 |149*|1524|1013* niedziela 29.09 |149*|1205|1013* *50% sumy weekendowej. Średnio w dzień powszedni wpływało 1850 zgłoszeń, a w weekendowy 1365. Liczba interwencji zleconych na ich podstawie wyniosła średnio 66% liczby zgłoszeń w dni powszednie i 74% liczby zgłoszeń w weekendowe. Sugeruje to, że
odpowiednio 1/3 i 1/4 zgłoszeń nie doczekała się interwencji.
Zgłoszenia nie są jednak jedyną podstawą podejmowania interwencji.
Strażnicy mogą również działać z własnej inicjatywy. Tak się jednak dzieje w zdecydowanej mniejszości przypadków.
W dni powszednie jedna interwencja własna strażników przypada na cztery zlecone; w weekend wskaźnik ten jest prawie dwukrotnie niższy (1 na 8). Data|Liczba patroli|Liczba zgłoszeń|Łączna liczba interwencji|w tym zleconych poniedziałek 23.09 |212|1744|1330|1056 wtorek 24.09 |225|1951|1486|1156 środa 25.09 |216|1815|1394|1101 czwartek 26.09 |217|1791|1329|1071 piątek 27.09 |244|1950|1962|1688 sobota 28.09 |149*|1524|1142*|1013* niedziela 29.09 |149*|1205|1142*|1013* *50% sumy weekendowej. #Sprawy związane z ruchem drogowym Straż miejska nie bez powodu kojarzona jest z problemem nielegalnie zaparkowanych samochodów. Ok.
2/3 zgłoszeń i interwencji na ich podstawie dotyczy właśnie spraw ruchu drogowego
. Jednak w dni powszednie udział takich spraw w interwencjach własnych jest znacznie niższy. Wskazuje to na brak inicjatywy ze strony strażników w reagowaniu na nielegalnie zaparkowane samochody. Dni|Udział zgłoszeń dot. ruchu drogowego|Udział interwencji zleconych dot. ruchu drogowego|Udział interwencji własnych dot. ruchu drogowego pon.-pt.|65% |67%|40% sob.-nd.|61% |60%|60% W dni powszednie Straż Miejska podejmowała średnio 922 interwencje dotyczące ruchu drogowego dziennie, a w weekend 686/dzień. Jednak interwencja interwencji nie równej. W związku z tym wystąpiliśmy o informację, ile interwencji kończyło się:
wystawieniem mandatu na podstawie art. 90 KW (utrudnianie ruchu),
wystawieniem mandatu na podstawie art. 91 KW ( pozostawianie pojazdu w okolicznościach, w których może to spowodować niebezpieczeństwo lub stanowić utrudnienie w ruchu),
wystawieniem mandatu na podstawie art. 92 §1 KW (niestosowanie się do znaków),
wystawieniem mandatu na podstawie art. 97 KW (łamanie innych przepisów prawa o ruchu drogowym),
wystawieniem mandatu na podstawie art. 144 KW (niszczenie roślinności),
wnioskiem o ukaranie do sądu,
wszczęciem czynności wyjaśniających,
założeniem blokady na koła,
odholowaniem,
odstąpieniem od odholowania.
Rodzaj interwencji|Liczba/tydzień|Udział mandat na podstawie art. 90 KW (utrudnianie ruchu)|16|0,3% mandat na podstawie art. 91 KW (powodowanie niebezpieczeństwa lub utrudnienia w ruchu)|0|0% mandat na podstawie art. 92 §1 KW (niestosowanie się do znaków)|496|10,4% mandat na podstawie art. 97 KW (łamanie innych przepisów prawa o ruchu drogowym)|104|2,2% mandat na podstawie art. 144 KW (niszczenie roślinności)|17|0,4% wniosek o ukaranie do sądu|16|0,3% wszczęcie czynności wyjaśniających|3055|64,2% blokada na koła|523|11,0% odholowanie|400|8,4% odstąpienie od odholowania|133|2,8% SUMA|4760|100% Wszystkie wyżej wymienione rodzaje odpowiadają za 80% interwencji w sprawach ruchu drogowego. Niemal dwie trzecie kończą się wszczęciem czynności wyjaśniających. Odholowania i odstąpienia od odholowania odpowiadają za 11%, a nakładanie blokad na koła za kolejne 11%. Łącznie tymi dwoma,
najbardziej uciążliwymi i przez to odstraszającymi rodzajami działań, kończy się zatem niewiele ponad 1/5 analizowanych interwencji, a mniej niż 1/10 zgłoszeń dotyczących ruchu drogowego.
parkowanie_202-2.jpg Zastanawiająca jest również śladowa liczba mandatów wystawianych za niszczenie zieleni (parkowanie na trawnikach)... parkowanie_202-1.jpg ...oraz zerowa liczba mandatów za parkowanie w sposób utrudniający ruch lub powodujący niebezpieczeństwo (np. utrudnianie ruchu pieszego przez zastawianie chodnika lub stwarzanie niebezpieczeństwa przez blokowanie widoczności przed przejściem dla pieszych). W teorii, zgodnie z art. 130a Prawa o Ruchu Drogowym, każda taka sytuacja powinna kończyć się odholowaniem samochodu. W praktyce nie widać takiej konsekwencji w działaniach straży miejskiej. Jej brak potwierdza tez
liczba odholowań na poziomie poniżej 60 dziennie
. Pewną komplikacją jest przy tym zapis ustępu 4 art. 130a, zgodnie z którym straż miejska może odholowywać tylko samochody zostawione w miejscu, gdzie wisi znak "pod sankcją odholowania" lub niesłusznie zaparkowane na miejscu dla niepełnosprawnych. Wystąpiliśmy już o zrównanie uprawnień straży miejskiej i policji w tym względzie [[pierwszenstwo-201]]. Póki co pozostaje wypracować skuteczny mechanizm współpracy między strażą miejską a policją. #Wydajność Pojawia się zatem pytanie, czy Straż Miejska m.st. Warszawy nie mogłaby robić więcej i lepiej? Data|Liczba patroli|Łączna liczba interwencji|Liczba interwencji/patrol|Średni czas na 1 interwencję poniedziałek 23.09 |212|1330|6,3|77 minut wtorek 24.09 |225|1486|6,6|73 minuty środa 25.09 |216|1394|6,5|74 minut czwartek 26.09 |217|1329|6,1|78 minut piątek 27.09 |244|1962|8,0|60 minut sobota 28.09 |149*|1142*|7,7|63 minuty niedziela 29.09 |149*|1142*|7,7|63 minuty *50% sumy weekendowej. Średnio na patrol przypada od 6,7 interwencji w dni powszednie do 7,7 w weekend. Patrole funkcjonują w zmianach 8 lub 12-godzinnych, lecz nawet przyjmując, że wszystkie trwają 8 godzin, oznacza to że średnio
interwencje podejmowane są nie częściej niż raz na godzinę
. Średnia dla dni powszednich to 1 interwencja na 72 minuty. Oczywiście natężenie interwencji waha się w przeciągu dnia, zmienia się jednak również liczba patroli na ulicach. Pozostając zatem przy wartościach średnich, już
skrócenie średniego czasu między interwencjami do 50 minut pozwoliłoby na obsługę wszystkich zgłoszeń
. Jednocześnie można poprawić wyniki, zmniejszając zapotrzebowanie na zgłoszenia - skuteczniejszym działaniami odstraszającymi przed łamaniem prawa. #Co z tego wynika? Aby poprawić swą wydajność i wizerunek, stołeczna straż miejska powinna: - samodzielnie lub we współpracy z policją egzekwować przepisy dotyczące obowiązku odholowywania pojazdów utrudniających ruch pieszy i rowerowy oraz stwarzających niebezpieczeństwo poprzez blokowanie widoczności na przejściach/przejazdach, bez czekania na zgłoszenia, - samodzielnie reagować na przypadki nielegalnego parkowania napotkane przez wszystkie patrole nie będące w trakcie innej interwencji, co pozwoli na systematyczne egzekwowanie prawa, bez konieczności kursowania między odległymi zgłoszeniami, - zastanowić się nad innymi zmianami organizacyjnymi, które pozwoliłyby na szybsze reagowanie na zgłoszenia (np. skierowanie większej liczby patroli do obsługi zgłoszeń o nielegalnym parkowaniu). Wszystkie te działania powinny zwiększyć przekonanie wśród kierowców co do nieuchronności kary i - przez to - zmniejszyć zapotrzebowanie na interwencje straży miejskiej. Taki sam efekt był widoczny ostatnio po usprawnieniu przez Zarząd Dróg Miejskich działań w zakresie karania za parkowanie bez wnoszenia stosownej opłaty, co postulowaliśmy... 11 lat temu [[parkowanie_raport-092]].
Podpis:
(jeśli nie masz własnego loginu, podpisz się trzema krzyżykami +++)
Diagnostyka: